2018-05-24 18:03:01

Državna Smotra projekta u području građanskog odgoja i obrazovanja u školskoj godini 2017./2018. (Projekt građanin)

Učenici OŠ Stjepana Radića predstavljajući  projekt KULTURNA BAŠTINA NAS OPLEMENJUJE rasplakali Prosudbeno povjerenstvo

         Nastup učenika 4. razreda Frane Vugdelije, Borne Brečića, Josipa Ćerleka, Antuna Vugdelije i Josipa Volarevića ove je godine na Državnoj smotri projekata iz građanskoga odgoja i obrazovanja osvojio simpatije Prosudbenog povjerenstva. Kako i dolikuje predstavljanju projekta iz područja kulturne baštine, učenici su odjeveni u neretvansku nošnju i nadahnuti svojom zavičajnom tradicijom osvojili simpatije nazočnih na predstavljanju, a svoj su nastup završili zdravicom na koju su članice Povjerenstva reagirale vrlo emotivno ne mogavši sakriti suze.  

ZDRAVICA - Isječak s predstavljanja projekta KULTURNA BAŠTINA NAS OPLEMENJUJE (Klikom na fotografiju pokreni video!)

Iza nas je 20. Državna smotra projekta iz građanskog odgoja i obrazovanja (Projekt građanin) koja je održana 21. svibnja 2018. godine u Muzeju suvremene umjetnosti  u Zagrebu. Nakon otvorenja Smotre mnogobrojne učenike i njihove mentore pozdravile su Jadranka Žarković-Pečenković, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje, mr.sc. Snježana Pintarić, ravnateljica Muzeja suvremene umjetnosti i Ružica Šimunović, voditeljica Službe za građane Hrvatskoga sabora. Nakon prigodnog kulturno-umjetničkog programa učenika Gornjogradske gimnazije iz Zagreba započelo je predstavljanje i obrana projekata.

Ukupno je na Smotri sudjelovalo gotovo 400 sudionika iz osnovnih škola i srednjih škola koji su predstavili  71 projekt. Među 26 najuspješnijih projekta u Republici Hrvatskoj i jedini predstavnici Dubrovačko-neretvanske županije u kategoriji učenika razredne nastave našao se i projekt učenika naše škole KULTURNA BAŠTINA NAS OPLEMENJUJE koji su pod vodstvom mentorica Ane Barbir, uč. razredne nastave, Ivane Čarapine, prof. i dipl. bibl.  i Nikoline Vugdelije, prof. predstavili naši učenici.

Klikom na OVDJE pogledajte fotogaleriju, a klikom na OPŠIRNIJE pročitajte više o Smotri.

U Projektu građanin, učenici su uočili i analizirali pitanja i probleme s kojima se suočava njihova zajednica (škola, susjedstvo, grad, država). Odabrali su jedno od tih pitanja i problema za detaljno istraživanje. Nakon što su dovršili svoje istraživanje, predložili su javnu politiku koja se bavi tim pitanjem ili problemom. Na kraju, izradili su plan akcije u kojem su detaljno opisali korake koji se trebaju poduzeti da bi njihov prijedlog javne politike bio realiziran. Da bi se došlo do odgovarajućeg izbora i rješenja problema, u nastavnom procesu planirali su sljedeće dionice:

Izbor problema Istraživanje društvene važnosti problema Oblikovanje mogućih rješenja problema Izbor najboljeg pristupa rješenju problema Razvoj plana akcije Predstavljanje plana akcije široj zajednici Javno predstavljanje ponuđenog rješenja problema 

Dokumenti projekta koje su učenici morali pripremati sastojali su se od ogledne mape – portfelja (četiri spojena hamera/panoa 70x100) i dokumentacijska mapa projekta. Obrazloženje i obrana projekta pred nadležnim predstavnicima vlasti trajala je ukupno 16 minuta, 4 minuta po svakom učeniku. 

U ovoj godini koju je Europski parlament proglasio Godinom europske kulturne baštine  s  ciljem da se potiče građane na istraživanje i otkrivanje svoje jedinstvene baštine, obilježavanju se priključila i OŠ Stjepana Radića ovim projektom. Učenici su uočili da kulturna baština ima vrijednost za svakog pojedinca, zajednice i društvo i da ju je važno očuvati i prenijeti budućim generacijama. Radeći na ovom projektu,  u središte svoga problema, postavili su pitanja:  Koliko poznajemo našu zavičajnu kulturnu baštinu? U čemu je pronalazimo? i Što činimo kako bi je očuvali od zaborava?

Uvidjeli su da se učenje o brizi i zaštiti kulturne baštine mora započeti od najranije dobi. Sa svojim mentoricama organizirali su predavanja, kvizove i radionice,  izvanučioničku nastavu i posjete muzejima. Prezentirali su  sadržaje i posebnosti Školske etnografske zbirke koja sadrži  veliki broj eksponata iz prošlosti našega zavičaja, a surađivali su s različitim institucijama, udrugama i društvima koji brinu o zavičajnoj baštini (KUD Metković, Turistička zajednica, Ustanova za kulturu i sport Metković, Udruga otac Ante Gabrić, Državni arhiv,  Udruga lađara i dr.) Kroz godinu učenici su se uključivali u lokalne kulturne manifestacije kao što su maškarska povorka,  folklorni običaji u crkvi za vrijeme Vazmenog bdijenja (žudije i čevrtalji), Dani neretvanske  kneževine, Rimska noć u Naroni i dr., a u izvannastavnim aktivnostima uključeni su u folklor i Gradsku limenu glazbu. U sklopu projekta prikupljali su razglednice i slali ih svojim vršnjacima u druge krajeve domovine, a priložili su i  stare fotografije za virtualnu zbirku TOPOTEKA DOLINE NERETVE. Proučavali su izvore u školskoj knjižnici smještenu u fondu zavičajne zbirke i istraživali na internetu. Zajedno s vršnjacima iz 4. a razreda uživali su u crtanju i stvaranju  uradaka koji su obojeni zavičajnom  kulturnom baštinom u kojoj su pronašli inspiraciju za svoju slikovnicu METKOVSKI NAJ koja će uskoro biti objavljena. Projekt je učenike odveo na mnoge strane, omogućio im da usvoje znanja koja nisu imali i da se pri tome jako dobro zabave.

Ovogodišnja Smotra i boravak u Zagrebu učenicima i mentoricama prava je poslastica i nagrada za uloženi trud. Ohrabreni podrškom iz škole, rodbine iz Zagreba koja je pristigla na predstavljanje i samouvjereni u svom nastupu, predstavili su projekt i svoju zavičajnu baštinu na najbolji mogući način. Nakon predstavljanja projekta učenici su uz stručno vodstvo razgledali Muzej suvremene umjetnosti i spustili se kroz veliki tobogan koji se nalazi u sklopu Muzeja. Da ovo bude još jedna Smotra za pamćenje, knjižničarka Ivana i pedagoginja Nikolina pobrinule su se osmisliti za učenike zanimljive aktivnosti po Zagrebu. Odlazak u Zoološku vrt, Muzej iluzija,  kino i razgledavanje obogatili su ionako predivan dojam dvodnevnoga boravka u našem glavnom gradu.

Po povratku u Metković učenici i mentorice zaključili su da je Smotra iz građanskoga odgoja i obrazovanja ZAKON.

 


Osnovna škola Stjepana Radića Metković