2012-11-15 09:16:29

Koliko smo tolerantni?

Međunarodni dan tolerancije obilježava se 16. studenoga. To je dan koji nas podsjeća na poštovanje i uvažavanje drugačijih od nas. Dan koji nas potiče na snošljivost prema drugima. Tolerancija je riječ nastala iz latinske riječi i odnosi se na glagol „tolerare“ koji znači podnositi, trpjeti. Iz značenja te riječi uvriježilo se riječ toleranciju koristiti u različitim oblicima i kontekstima s ciljem objašnjavanja kako nešto ili nekoga moramo podnositi ili otrpjeti.

Prema UNESCO-voj definiciji, tolerancija je poštovanje, prihvaćanje i uvažavanja bogatstva različitosti u našim svjetskim kulturama, naša forma izražavanja i način da budemo ljudi. Ona je zasnovana na znanju, otvorenosti, komunikaciji i slobodi mišljenja, savjesti i uvjerenju. Tolerancija je harmonija u različitostima. To nije samo moralna dužnost, to je također politički i zakonit zahtjev. Dosljedno poštovanje tuđih prava, biti tolerantan, ne znači toleriranje socijalnih nepravdi ili odbacivanje ili slabljenje tuđih uvjerenja. To znači biti slobodan, čvrsto se držati svojih uvjerenja i prihvaćati uvjerenja drugih, različitih.

Zadnjih dvadesetak godina se i na našem prostoru pokazalo što netolerancija čini ljudima – ratovi i međusobna mržnja nije donijela napredak, nego naprotiv nazadak i u objektivnim činiteljima rasta i razvoja društva, ali i u stavovima i mišljenjima.

Tim povodom smo proveli istraživanje o toleranciji među učenicima osmih razreda naše škole. Anketirali smo 158 učenika, a ovdje su navedena pitanja i njihovi odgovori:

1.  Da možete birati, koga biste odabrali za susjeda (u školskoj klupi, u zgradi,…) može biti više odgovora: 

Ponuđeni odgovori su :

1. Englez 2. Slovenac 3. Arap 4. Afroamerikanac 5. Osoba s invaliditetom 6. Rom  7. Nitko navedeni

 

2.Biste li za prijatelja izabrali osobu druge rase:

3. Koga biste od pripadnika druge vjeroispovijesti imali rado za susjeda:

4. Vaš stav o homoseksualnosti i istospolnim brakovima je:

5. Biste li prihvatili osobu s homoseksualnim sklonostima u svoje društvo:

 

6. Što ako upoznaš nekoga tko je jako simpatičan, i zatim saznaš da pripada nekoj od gore navedenih skupina:

7. Sjeti se i navedi ostale osobine koje ti je teško prihvatiti kod drugih:

Dječaci

Djevojčice

Sebičnost, laganje, dvoličnost, umišljenost, licemjernost, omalovažavanje, nasilnike, oholost, neiskrenost, drogiranje, lijenost, ogovaranje

 

Dvoličnost, laganje, umišljenost, sebičnost, ljubomora, ruganje, omalovažavanje, oholost, ogovaranje, zlobnost, drskost, zlostavljanje, nepoštovanje, bezobzirnost, škrtost, zabadanje nosa u tuđe stvari.

 

8. Što bi htio/htjela da drugi toleriraju kod tebe?

Dječaci

Djevojčice

Tvrdoglavost, brbljavost, neozbiljnost, da sam nizak, to što se previše brinem.

 

Onakvu kakva jesam, tvrdoglavost, temperament, izgled, brbljavost, glupiranje, impulzivne reakcije.

Rezultati su pokazali da učenici naše škole, nažalost, nisu previše tolerantni (djevojčice su tolerantnije od dječaka). Tolerantniji su prema vjerskoj i rasnoj pripadnosti drugih, nego istospolnoj orijentaciji. No, činjenica je i da učenici kao osobine koje im je teško prihvatiti kod drugih najčešće navode osobine ličnosti, a ne rasnu ili vjersku pripadnost što ukazuje prema kakvim osobama uistinu nisu tolerantni.

Sve to je posljedica društvenog okruženja u kojem živimo. Da bi to promijenili moramo preispitati i promijeniti sustav vrijednosti u današnjem životu. A najbolje je krenuti od samih sebe.

Nikolina Vugdelija, prof.


Osnovna škola Stjepana Radića Metković