2015-05-19 09:41:26
Medijski dani u Osnovnoj školi Stjepana RadićaDanašnja se djeca od najranije dobi susreću s medijima. Posljednjih se godina, stoga, s razlogom govori kako djecu sve više odgajaju mediji, a ne roditelji ili odgajatelji/učitelji. Naime, djeca puno više vremena provode uz medije, nego što ga provode u školi.
Tako je istraživanje iz Sjedinjenih Američkih Država pokazalo da prosječno dijete pred televizijskim ekranom provede 1023 sata godišnje, dok u školi godišnje provedu manje - 900 sati. (Nacionalni centar za djecu izloženu nasilju, SAD, 2003). Prema tome, ne treba čuditi podatak da će djeca prije nego krenu u vrtić ispred televizijskih ekrana provesti čak 4000 sati (Američko psihološko društvo, 2005). Da su mediji sveprisutni u ljudskim životima, osobito u životima djece i mladih na koje, zbog neiskustva, imaju i najveći utjecaj, pokazuju najnovija svjetska istraživanja prema kojima djeca u dobi od pet do šesnaest godina provode čak više od šest sati dnevno uz medije - 2,5 sata uz televiziju, 1,5 sati uz internet, 1,1 sat uz mobitele te 1,4 sata igrajući video igrice (Leggett, 2013). 99% djece u Hrvatskoj ima pristup internetu te 93% njih posjeduje Facebook profil (Poliklinika za zaštitu djece Grada Zagreba i Hrabri telefon, 2013). Ti podatci ne bi toliko brinuli stručnjake da se djeca i mladi znaju pravilno služiti medijima. No, nažalost, nije tako. Iako uz medije provode većinu svog slobodnog vremena, djeca vrlo lako povjeruju svemu što u medijima pročitaju, a medijski sadržaji nesvjesno i te kako utječu na njihovo ponašanje, ali i oblikovanje stavova i moralnih vrijednosti.
Zbog svega navedenog projektom „Medijski dani u Osnovnoj školi Stjepana Radića“ htjeli smo djeci, učiteljima i roditeljima kroz predavanja i radionice osvijestiti potrebu povođenja medijskoga odgoja. Cilj projekta je odgajanje aktivnih medijskih korisnika koji sami svjesno prepoznaju pozitivne i negativne utjecaje medija. Također, želimo kao Škola sudjelovati u prevenciji nasilja na internetu i medijske ovisnosti koji su postali gorući problemi današnjice.
Projekt je proveden 14. i 15. svibnja 2015. godine povodom Međunarodnog dana obitelji. Naime, djeca upravo u svojoj obitelji najviše vremena provode uz medije. Partner u provedbi bilo je Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu iz Zagreba. Spomenutom je Društvu cilj poboljšanje medijske i komunikacijske kulture građana Republike Hrvatske kroz sustavnu edukaciju o medijima te poticanje razvoja osviještenih korisnika koji se s razumijevanjem i kritičkim odmakom koriste medijskim sadržajima koje sami odabiru.
Projekt se sastojao od tematskih dana koji su se održali u Osnovnoj školi Stjepana Radića u kojima su sudjelovali učenici te njihovi roditelji i učitelji. Provedena su različita predavanja i radionice za djecu od 3. do 8. razreda, prilagođene njihovoj dobi. Roditelji su također upozoreni na rizike i moguće opasnosti koje mediji nose te su dobili korisne savjete i primjere kako mogu pridonijeti zaštiti svoje djece, ali i njihovoj sigurnosti i odgovornijem ponašanju.
Radionice su proveli volonteri Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu – uglavnom studenti komunikologije i novinarstva te magistre i magistri struke. Cijeli projekt, pa tako i sami Medijski dani, te sve aktivnosti bile su isključivo pod nadzorom stručnjaka izv. prof. dr. sc. Danijela Labaša i doc. dr. sc. Igora Kanižaja.
Projekt je proveden kroz sljedeće etape:
Tijekom predavanja za Vijeće roditelja „Komunikacija u obitelji u medijsko doba“ prof. Labaš savjetovao je roditeljima da ne smatraju medije neprijateljima, već da s djecom razgovaraju i medijski ih opismenjavaju, te ih na taj način zaštitite od manipulacija i neželjenih negativnih posljedica.
Na predavanju za Učiteljsko vijeće „Mediji, odgoj i obrazovanje – medijsko nasilje očima „Djece medija““ prof. Labaš je istaknuo kako postajemo ovisni o informacijama jer s njima ustajemo i odlazimo spavati. Najvažnije je djecu naučiti s tim živjeti, a da pritom uz našu pomoć prepoznaju senzaciju te da budu zaštićeni od negativnih posljedica koje mediji proizvode. Istraživanja pokazuju kako je 50% učenika tijekom nastave priključeno na društvene mreže.
Radionice za djecu prilagođene dobi i interesima učenika vodile su koordinatorica predavanja Leali Osmančević i Mirta Andrlon:
učenicima trećih i četvrtih razreda zaželjele su dobrodošlicu u svijet medija upoznavajući ih s izazovima koji se nude,
učenike petih i šestih razreda upoznali su s vrstama nasilja u medijima,
a najstariji učenici Škole upoznati su s dobrim i lošim stranama oglašavanja u medijima.
Koordinatorica provedbe projekta u školi bila je voditeljica Školskog preventivnog programa Nikolina Vugdelija, prof.
|