Malta, 19.-23. svibnja 2025.
Od 19. do 23. svibnja 2025. godine održana je druga mobilnost sudionika Erasmus+ projekta “Artistic Journey to Green Future” kojoj je bila domaćin Malta i to St. Francis School, mješovita osnovna škola koja pruža obrazovanje djeci u dobi od 5 do 11 godina. Škola se temelji na kršćanskim vrijednostima i karizmi utemeljiteljice, časne sestre Margherite De Brincat, a smještena je u gradiću Cospicui, poznatom i kao Bormla, povijesno značajnom i šarmantnom mjestu koje nudi autentičan doživljaj Malte. Kako je projekt osmišljen da bi poticao djecu na razvijanje svijesti o okolišu kroz umjetničko izražavanje i povezivanje umjetnosti i održivosti, boravak na Malti još je jednom potvrdio da se kroz kreativne aktivnosti najbolje razvija emocionalna povezanost djece s prirodom. Mobilnost na Malti potvrdila je vrijednost Erasmus+ projekata u stvaranju održivih i kreativnih obrazovnih pristupa. Hrvatski tim predstavljali su MARIJANA CURIĆ, učiteljica razredne nastave i koordinatorica projekta za Osnovnu školu Stjepana Radića, TOMISLAV TOMIĆ, ravnatelj Škole, IVANA ČARAPINA, školska knjižničarka i ANTE LEKO, učitelj likovne kulture. Ova Erasmus mobilnost pružila je hrvatskom timu jedinstveno iskustvo profesionalnog i osobnog razvoja te osnažila međunarodnu suradnju u stvaranju zelenije budućnosti kroz obrazovanje i umjetnost.
Učiteljica Marijana Curić proširila je znanja u području integracije umjetnosti i ekologije te je s velikim uspjehom predstavila školske projekte pred međunarodnom publikom. Ravnatelj Tomislav Tomić dobio je uvid u konkretne primjere implementacije održivosti i umjetničkih pristupa u obrazovanju, što će koristiti u budućem razvoju škole. Knjižničarka Ivana Čarapina inspirirana je mogućnostima povezivanja književnosti, digitalnih alata i ekologije u radu s učenicima te je dobila ideje kako knjižnica može biti prostor za razvoj ekološke svijesti kod učenika kroz kreativne sadržaje. Učitelj Ante Leko dodatno se usavršio u primjeni likovne umjetnosti u službi podizanja ekološke svijesti te novim načinima spajanja umjetnosti, okoliša i angažiranog obrazovanja.
Svi sudionici vratili su se motivirani, puni ideja i spremni za daljnje unapređenje rada u svojim školama.

Aktivnosti i program mobilnosti uključivao je sljedeće:
1. dan – Dobrodošlica i prve aktivnosti
Mobilnost je započela informativnom prezentacijom malteškog tima, objavljenom na službenom blogu projekta. Sudionici su analizirali digitalni dnevnik prethodnih aktivnosti. Uslijedila je inspirativna dramska radionica na školskom travnjaku s učenicima viših razreda, kojom se nastojalo probuditi osjećaj ekološke odgovornosti. Tijekom posjeta učionicama, sudionici su promatrali kako učenici primjenjuju umjetnost i svakodnevne alate (slike, predmeti, hrana, pokreti, glazba) u stvaranju zelenijih poruka. Španjolski tim organizirao je timsku aktivnost “Poslušaj i pogodi film”, kombinirajući glazbu i filmove kao sredstvo povezivanja.
Dan je zaključen pješačenjem od Cospicue do Vittoriose u svrhu promicanja održive mobilnosti, uz posjet Inkvizitorskoj palači.

2. dan – Povezivanje s prirodom kroz umjetnost
Drugoga dana mobilnosti sudionici su posjetili školski vrtić u Svetoj Luciji te kratko boravili u različitim razredima, promatrajući dječje aktivnosti na temu zelene budućnosti. Uslijedila je šetnja do Kineskog vrta vedrine i likovna radionica na otvorenom, koja je pružila priliku za kontemplaciju i kreativni izražaj u prirodnom ambijentu. Poslijepodne je bilo posvećeno posjetu hramovima Tarxien, simbolima drevne povezanosti čovjeka s prirodom. Sudionici su doživjeli važnost održivog življenja, inspiriranog naslijeđem i filozofijom drevnih kultura.

3. dan – Interkulturalno dijeljenje i predstavljanje
Dan je započeo eTwinning prezentacijom turskog i hrvatskoga tima, a zatim su nastavljeni posjeti učionicama gdje su se promatrale aktivnosti vezane uz ekologiju i kreativno izražavanje učenika.
Hrvatski tim predvodila je učiteljica Marijanom Curić koja je održala predavanje “Zelena učionica” prikazavši brojne inicijative i radove svojih i učenika OŠ Stjepana Radića. Učiteljica Marijana pokazala je bogato osobno iskustvo rada s učenicima na različitim projektima za koju je većinu dobivala i oznake kvalitete u obrazovnoj zajednici eTwinning. U eTwinning projektu “Artistic Journey to Green Future” nastavlja predstavljati školske aktivnosti, što je pokazala u održanom predavanju How to love nature through art and sustainable development. Makedonski tim predstavio je projekt o klimatskim promjenama. Dan je zaključen zajedničkom večerom u restoranu Ta’ Marija, uz maltešku folklornu večer – glazbu, ples i bogatu lokalnu kuhinju. To je dodatno povezalo sve sudionike i omogućilo kulturnu razmjenu u opuštenoj atmosferi.

4. dan – Terenska nastava i GLOBE program
Četvrtoga dana nastavljeni su posjeti učionicama, a stariji učenici su preuzeli ulogu vodiča. Gđa Ramona Mercieca, zamjenica koordinatora GLOBE Malta, održala je prezentaciju o GLOBE programu.
Sudionici su potom posjetili Ġnien San Klement i pridružili se učenicima u provođenju znanstvenih i ekoloških aktivnosti na otvorenom. Dan je završio posjetom Mdini, tzv. Silent Cityju, koja svojim urbanističkim rješenjima promovira održivu mobilnost i očuvanje baštine.

5. dan – Kreativna tehnologija i evaluacija
Završni dan započeo je sesijom u informatičkoj učionici. Turski tim održao je prezentaciju o uličnoj fotografiji prirode te su predstavljene ogledne animacije.
Učitelji su sudjelovali u radionici osposobljavanja za izradu kratkih animacija. Slijedio je završni Erasmus sastanak i evaluacija, nakon čega je održana svečana dodjela certifikata.
Popodne je rezervirano za posjet ribarskom selu Marsaxlokk, gdje su sudionici uživali u ambijentu održivog života u skladu s prirodom i tradicionalnim načinom života.

Hrvatski tim iskoristio je slobodno vrijeme za istraživanje kulturnih i prirodnih znamenitosti Malte, dodatno se povezujući s lokalnom baštinom i običajima što je uključivalo razgledavanje predivnih malteških gradova koji s jedne strane pružaju autentičnu atmosferu Malte kroz uske kamene ulice, tradicionalne balkone i šarena vrata (Valleta), a s druge strane moderna turistička središta s noćnim životom, trgovinama, restoranima i predivnim šetnicama (St. Julian’s i Sliema)

Ova mobilnost svim sudionicima omogućila je upoznavanje malteške kulture i njezinih održivih načela, što dodatno motivira za uvođenje sličnih praksi u vlastitim školama.
Povratak s mobilnosti donosi novu energiju, inspiraciju za daljnji rad i želju za unaprjeđenjem nastave.

Sljedeća mobilnost sudionika Erasmus+ projekt “Artistic Journey to Green Future” održat će se u studenome 2025. godine, u Makedoniji.
Projektne aktivnosti financirane su iz EU fonda.
Projekt ARTISTIC JOURNEY TO GREEN FUTURE možete pratiti i na Facebook stranici projekta.
Piše knjižničarka Ivana Čarapina, prof. i dipl. bibl.