Kako naši učenici uče i mogu li unaprijediti svoje učenje? Kako im u tome mogu pomoći? S tim ciljem provela sam manje istraživanje u ožujku 2025. godine na uzorku od 56 učenika koji pohađaju izbornu nastavu Njemačkog jezika.
Cilj mi je bio utvrđivanje njihovog dominantnog stila učenja te kako taj stil može utjecati na pristup poučavanju Njemačkog jezika i učenju istog.
Od ukupnog broja učenika viših razreda u našoj školi (njih 440), postotak anketiranih iznosi 12,72%, a od ukupnog broja učenika koji pohađaju izborni predmet Njemački jezik u našoj školi (131) to je 43% učenika.
Korištena metodologija:
Za prikupljanje podataka korišten je anketni upitnik za samoprocjenu stilova učenja, isti sam izradila u Microsoft Office Forms-u, sastojao se je od deset pitanja, a po kojima su učenici identificirali jesu li dominantno vizualni, auditivni ili tjelesni – kinestetički tipovi. Korištenjem upitnika prikupljeni su podaci o tome kako učenici preferiraju učiti i na koji način najlakše usvajaju nove informacije.
Rezultati:
Rezultati pokazuju kako je većina ispitanih učenika auditivni tip (35 njih ili 62,5%), koji dakle uče putem slušanja.
Vizualni tipovi, koji najbolje uče kroz gledanje, čine 25 % ispitane učeničke populacije (njih 14) dok je najmanji postotak učenika u kategoriji kinestetički / tjelesni tip ( 1 ili 1.78%) koji preferiraju učenje kroz pokret, aktivnost, dodir.
Anketom sam ustvrdila i da se među anketiranim učenicima našlo 10, 71% njih koji se koriste kombinacijom stilova, prije svega je tu riječ o kombinaciji auditivnog i vizualnog stila učenja.
Ovi rezultati su višestruko korisni.
Učenicima su pomogli osvijestiti koji način učenja im je najbliži te tako mogu unaprijediti svoje daljnje učenje.
Za nastavni proces rezultat ovog istraživanja također je važan. Ono ponajprije pokazuje potrebu prilagodbe nastavnih metoda u individualnom pristupu poučavanja svakog pojedinog učenika, odnosno zadovoljavanju njihovih individualnih potreba u obrazovanju ali i potrebu osmišljavanja strukture nastavnog sata koristeći više metoda kako bi se zadovoljile potrebe svih učenika u razredu.
Rezultati ovog istraživanja također upućuju na to kako klasični, frontalni način poučavanja ne može polučiti isti učinak za sve učenike.
Fleksibilnost i varijacija u primjeni nastavnih metoda ključna je dakle u stvaranju učinkovitijeg obrazovnog okruženja.
Vizualni tipovi učenika bolje pamte sadržaje popraćene vizualnim asocijacijama. Oni će imati veće koristi ako se tijekom nastavnog procesa nastavnik služi raznim vizualnim pomagalima kao što su video – materijali ili prezentacije, grafikoni, bilješke ili slike.
Auditivnim tipovima učenika veću korist pri usvajanju novih sadržaja pružaju metode koje uključuju rasprave, predavanja, zatim slušni materijali, jer će prije zapamtiti ono što čuju nego što vide.
Kod kinestetičkog tipa važno je praktično učenje i angažman tog učenika u procesu poučavanja kroz igru, simulaciju, pokret.
Važno je istaknuti i to da, iako učenici mogu imati jedan dominantan stil učenja, mnogi od njih koriste kombinacije različitih stilova, ovisno o kontekstu i sadržaju koji se usvaja.
Svi ovi tipovi učenika zahtijevaju od nastavnika veliki angažman prilikom kreiranja nastavnog procesa kako bi optimizirao svoju nastavu.
Raznolikost u poučavanju pružit će svima iste prilike i nastavu učiniti dinamičnom i jednako zanimljivom za sve sudionike.
Rezultati ankete u grafičkom prikazu:

Izvori:
1. Čulina, Ljerka „Tri stila učenja”- Portal za škole. Rubrika:Štreberi i kampanjci. Učenički navigator. (2021.) Internet. Raspoloživo na: https://www.skole.hr/tri-stila-ucenja/ (10.3.2025)
2. Stilovi učenja. Vodič za roditelje i učenike. (2024.) Raspoloživo na: https://aos.hr/stilovi-ucenja-vodic-za-roditelje-i-ucenike/ (10.3. 2025.)
Istraživanje provela i napisala: Dajana Antunović