Osnovna škola Stjepana Radića i Institut za hrvatski jezik već treću godinu uspješno surađuju u projektu Rijekom neretvanskih riječi – od kuće do škole, koji povezuje znanost, školu i zavičaj.
Projekt, koji je započeo kao mala lokalna inicijativa, prerastao je u primjer izvrsne suradnje između znanstvene zajednice i osnovnoškolskog obrazovanja suradnje u kojoj stručnost susreće dječju znatiželju, a riječ postaje most između prošlosti i budućnosti.
Cilj projekta jest očuvanje i proučavanje zavičajnoga govora neretvanskoga kraja te poticanje učenika da kroz istraživanje, razgovore i kreativni rad postanu mali čuvari svoga jezika.
Zahvaljujući ovoj suradnji, u školi se već nekoliko godina razvijaju dijalektološke i kreativne radionice koje otkrivaju koliko su učenici znatiželjni, domišljati i talentirani , osobito oni koji pokazuju sklonost prema jeziku, pisanju i istraživanju.
Radionice koje povezuju znanost i učenike
U sklopu ovogodišnjeg ciklusa aktivnosti, 15. i 16. listopada 2025. godine Institut za hrvatski jezik održao je niz zanimljivih radionica u Područnoj školi Mlinište i u matičnoj školi u Metkoviću.
Radionice su vodili dr. sc. Perina Vukša Nahod i dr. sc. Bruno Nahod, koji su učenicima približili svijet jezikoslovlja i arheologije na pristupačan i poticajan način.

Dr. Vukša Nahod održala je radionice „Prikupljanje i snimanje dijalektološke građe” i „Izrada maloga školskoga rječnika”, tijekom kojih su učenici učili kako se prikupljaju i bilježe stare riječi, izrazi i nazivi, te kako se svakodnevni živi govor pretvara u vrijednu jezičnu baštinu. Kroz brojne primjere i razgovor s učenicima, objasnila je proces nastanka dijalektološke građe i važnost dokumentiranja zavičajnoga govora.
Poseban naglasak stavljen je na zajednički rad učenika, učitelja i jezikoslovaca na Malome slikovnom zavičajnom rječniku neretvanskog kraja koji učenici izrađuju u sklopu projekta „Rijekom neretvanskih riječi – od kuće do škole ”, a uz potporu svoje učiteljice Ane Ćužić i knjižničarke Ivane Čarapine.
„Svaka riječ koju zapišemo spašava komadić našeg jezika i sjećanja i tako ostavljamo trag koji govori o nama”, istaknula je dr. Vukša Nahod.
Dr. sc. Bruno Nahod održao je predavanje „Mali arheolozi: putovanje kroz vrijeme”, u kojem je povezao svijet jezika i arheologije, pokazujući učenicima kako se i u riječima, baš kao i u kamenu, kriju tragovi prošlosti. Predavanje je učenike vodilo „od kamena do riječi, od predmeta do priče”, potičući ih da istražuju svoj kraj, čuvaju sjećanja i postanu mali istraživači prošlosti.

Znanost, baština i budućnost
Suradnja s Institutom za hrvatski jezik pokazala je koliko je dragocjeno kada znanost uđe u škole i postane dijelom svakodnevice učenika i učitelja.
Takva suradnja ne donosi samo znanje, ona budi ljubav prema jeziku, razvija istraživački duh i otkriva darovite učenike koji će možda jednoga dana i sami postati čuvari hrvatske riječi.
Zahvaljujući zajedničkom radu učitelja, jezikoslovaca i učenika, u Neretvi je danas jasnije nego ikada da baština nije prošlost: ona živi u nama, u jeziku kojim govorimo i u pričama koje ostavljamo drugima.
Piše knjižničarka Ivana Čarapina, prof. i dipl. bibl.